Tips & Råd

Efter en massage kan kroppen reagera på lite olika sätt. En del blir pigga och alerta direkt. Andra blir trötta och hängiga och vill vila en liten stund. Vissa blir inte så påverkade av massage.

Man bör dricka extra mycket vatten efter en massagebehandling men det är inte fel att dricka bra under hela dagen innan behandlingen också. Då hjälper man kroppen att rensa ut de slaggprodukter som frigörs vid behandlingen.

Man bör inte träna direkt efter en massagebehandling. Musklerna har jobbat passivt under massagen så risken för träningsvärk och överansträngning ökar. Så vila gärna från ansträngande aktiviteter till dagen efter.

Har du precis ramlat eller sträckt dig ska du vänta i ett par dagar med massage. Ökar blodgenomströmningen direkt efter en sträckning blir skadan värre och mer långdragen. Då ska man kyla ner området och ta det lugnt.


När bör man gå på massage? Vad kan vi hjälpa dig med?

  • Smärta i rygg, nacke och axlar
  • Domningar, utstrålande smärta i armar händer eller ben/fötter
  • Spänningshuvudvärk, yrsel, stress, trötthet
  • Stelhet, kronisk värk
  • Musarm, tennisarmbåge, golfarmbåge
  • Fibromyalgi, Reumatism
  • Ischias
  • Frozen shoulder
  • Löparknä

Vi behandlar gärna dig som inte har ont.
Det bästa är att gå i förebyggande syfte.


 När bör jag undvika massage?

Massage är inte alltid bra!
Det finns tillstånd då man inte skall få massage eller terapeutisk behandling eftersom tillståndet kan förvärras. Tala om för oss om du har någon sjukdom eller skada när du bokar tid så kan vi diskutera om du behöver få godkännande av en läkare innan behandlingen.

  • Man ska inte gå på massage vid feber/infektion.
  • Förmodad inflammation. Området är varmt, rött och ömt.
  • Vid uttalad benskörhet
  • Akut diskbråck.
  • Akut trauma mot kotpelaren/ryggraden. (Vänta några veckor innan behandling).
  • Muskelbristningar och luxationer (ben/arm som hoppat ur led)
  • 12 första veckorna i en graviditet.